Bestuur wil toegestane snelheid verhogen, want “niet realistisch”

Op 8 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand,

Do. 08 Jun. 2017, Pagina 5

Het gemeentebestuur van Gavere overweegt om de toegestane snelheid in de Grotenbroekstraat op te trekken van 50 naar 70 kilometer per uur. “Bestuurders houden zich toch niet aan de huidige snelheidsbeperking.”

De voorgestelde aanpassing gaf aanleiding tot rumoer bij de oppositie tijdens de gemeenteraad. “Een hogere snelheid toestaan omdat er veel klachten binnenkomen van bestuurders die geflitst werden, lijkt ons een brug te ver”, stelde oppositieraadslid Karel Hubau (Gavere Durft). Nadine De Stercke van N-VA wees erop dat er in de Grotenbroekstraat al verschillende dodelijke ongevallen gebeurden, als gevolg van te hoge snelheid. “Ik heb ook vragen bij detiming van de evaluatie. Er zijn in Gavere nog nooit zo veel werken en omleidingen geweest als nu.”

Om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid te bevorderen, werd het overgrote deel van degemeente Gavere vorig jaar zone 50. Uitzonderingen op de regel: schoolomgevingen, waar bestuurders maximum 30 per uur mogen rijden, en enkele verbindingswegen waar 70 per uur is toegestaan.

Na een evaluatie wil het gemeentebestuur de snelheid nu op drie punten weer aanpassen. Zo wordt over devolledige lengte van de Lindeboomstraat een zone 50 ingevoerd en wordt de snelheid in de Grenadierslaan, tussen de voet van de Scheldebrug en het kruispunt met de Kriephoekstraat, opgetrokken naar 70. Opvallend is dat de gemeente ook over de volledige lengte van de Grotenbroekstraat de snelheid wil optrekken van 50 naar 70.

Opnieuw voorgelegd

“Niemand houdt zich aan de snelheidsbeperking, 70 per uur is realistischer”, reageerde schepen van Mobiliteit Willy Van Hove (SP.A). Enkel het aanpassen van de snelheid in de Grenadierslaan en Lindeboomstraat werd goedgekeurd. De situatie in deGrotenbroekstraat wordt nogmaals voorgelegd aan deverkeerscommissie. (gpp)

gpp ■