Gemeente wil opvangcapaciteit voor vluchtelingen verdubbelen

Op 9 september 2015, over deze onderwerpen: Vluchtelingen

Het gemeentebestuur van Gavere onderzoekt de mogelijkheid om extra asielzoekers op te vangen. Dat liet OCMW-voorzitter Gilles Van Hende op de jongste gemeenteraad weten na een vraag van oppositieraadslid Ankie D'Hollander (N-VA).

"In Gavere is er een hoge woningnood en hebben we te maken met enorm lange wachtlijsten voor sociale woningen", vertelde Van Hende. "Binnen de Vlaamse Ardennen zijn we zijn zelfs de gemeente met de langste wachtlijst. We zijn nu aan het bekijken hoe we ons Lokaal Opvang Initiatief tijdelijk kunnen uitbreiden. Het idee is om een doorgangswoning tijdelijk om te bouwen om zo de capaciteit uit te breiden van vijf naar bijvoorbeeld tien. We zullen nog deze week bekijken welke aanpassingswerken er moeten gebeuren zodat we een idee hebben welke kosten dat met zich meebrengt. Ook naar personeel toe zal dit gevolgen hebben: per vijf asielzoekers wordt er een halftijds maatschappelijk werker voorzien."

Bron: Het Laatste Nieuws