Handelaars zwaar getroffen door wegenwerken

Op 24 februari 2017, over deze onderwerpen: Economie en Middenstand

N-VA-raadslid Nadine De Stercke heeft op de jongste gemeenteraad opgeroepen om de handelaars die getroffen worden door de grootschalige wegeniswerken in het centrum een financieel duwtje in de rug te geven.

"We zijn er van overtuigd dat de vele wegenwerken moeten gebeuren en dat er aan de hinder die deze met zich meebrengen geen ontkomen is ", startte De Stercke vanop de oppositiebanken haar pleidooi. "Maar sommige handelaars worden al jarenlang getroffen door werken. We stellen ook vast dat de lokale economie er niet op vooruit gaat. Vele handelaars zien hun omzet als gevolg van de werken dalen. Daarom stel ik voor om de publiciteitsacties van handelaars die getroffen worden door wegeniswerken maximaal twee keer per jaar te ondersteunen door 50 procent van de kosten te dragen met een maximum van 50 euro per handelaar."

Schepen van Middenstand Marnix Vandekerckhove (Open Vld-VOG) liet hierop weten dat de gemeente aan het kijken is hoe ze de handelaars nog meer kunnen steunen. "We sturen al een nieuwsbrief rond waarin staat dat de handelaars wel degelijk bereikbaar zijn en we zorgden ook voor uniforme bordjes. Ik heb nu ook samen gezeten met de voorzitters van het handelscentrum en het bedrijvenplatform. Bedoeling is dat zij ideeën aanbrengen over hoe we hen kunnen steunen. Ik was alvast opgelucht te horen dat er nog geen enkele handelaar de deuren heeft moeten sluiten." Burgemeester Denis Dierick (Open Vld-VOG) volgde er nog een toe dat de wil om de handelaars te steunen er wel degelijk is.

Bron: Het Laatste Nieuwe - TVR