N-VA wil 'Kiss & Ride'-zone aan station Gavere-Asper

Op 27 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

N-VA-raadslid Ankie D'Hollander deed het voorstel. “Ik pendel elke dag naar Brussel en tijdens de spitsuren is het er altijd bijzonder druk”, zei D'Hollander. “Er is wel de stationsparking, maar veel mensen zetten hun kinderen ook af aan de andere kant van de spoorweg, in de Kapellestraat. Daar is niet in parkeerplaatsen voorzien, waardoor iedereen er parkeert op het voetpad. Als gevolg moeten de voetgangers op straat lopen en dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Een 'Kiss & Ride'-zone zou een oplossing kunnen bieden. Elke ouder wil zijn kind op een veilige manier afzetten aan het station. Door een 'Kiss & Ride'-zone in de Kapellestraat vermijdt men tijdens de spitsuren ook de drukke Stationsstraat. Door het feit dat er slechts twee schuilhuisjes zijn, blijven de kinderen bij slecht weer ook liever wachten op de trein in de auto.”

“We hebber daar geen openbaar domein genoeg om dit te realiseren”, reageerde schepen van Mobiliteit Willy Van Hove (SP.A). “We kunnen het voetpad niet omzetten in parkeerplaatsen. De kinderen kunnen trouwens op een veilige manier worden afgezet in de nabijheid van het station, waarna ze nog maximum 50 meter moeten stappen. Dat mag toch niet teveel gevraagd zijn. We zullen contact opnemen met Infrabel om te onderzoeken of er een extra schuilhuisje kan komen.” (gpp)

Bron: Het Nieuwsblad