Oppositie wil handelaars financieel steuntje geven

Op 13 maart 2017, over deze onderwerpen: Economie en Middenstand

De Standaard/Oost-Vlaanderen,

Ma. 13 Mar. 2017, Pagina 21

Oppositieraadslid Nadine De Stercke (N-VA) heeft in de gemeenteraad van Gavere opgeroepen om dehandelaars een financieel duwtje in de rug te geven. 'Ze worden zwaar getroffen door de vele wegenwerken.'

'De handelaars worden al zeven jaar geconfronteerd met wegenwerken', stelde De Stercke. 'Na werken in Dikkelvenne, aan de Gaverse Steenweg en nu in deKasteeldreef en Molenstraat, is het tijd dat het gemeentebestuur hen financiële steun biedt. Denodige wegenwerken veroorzaken onvermijdelijk hinder.'

'Zelf ideeën aanbrengen'

De lokale economie gaat er volgens De Stercke ook niet op vooruit. 'Vele handelaars zien hun omzet als gevolg van de werken dalen. Daarom stel ik voor om hun publiciteitsacties maximaal twee keer per jaar te ondersteunen door 50 procent van de kosten te dragen, met een maximum van 50 euro per getroffen handelaar.'

Schepen van Middenstand Marnix Vandekerckhove (Open VLD-VOG) onderzoekt hoe de handelaars ondersteund kunnen worden. 'In de nieuwsbrief staat duidelijk te lezen dat de handelaars wel degelijk bereikbaar zijn', klinkt het. 'We zorgden ook voor uniforme naambordjes. Het is nu de bedoeling dat devoorzitters van het Handelscentrum Gavere en het Bedrijvenplatform ideeën aanbrengen over hoe we delokale handelaars kunnen steunen. Gelukkig moest nog niemand zijn zaak sluiten.'

Burgemeester Denis Dierick (Open VLD-VOG) repliceerde: 'De wil om de handelaars te steunen is er wel degelijk, maar we kijken uit naar de voorstellen van het Handelscentrum.' (gpp)

gpp ■