Vlaams minister van Onderwijs, Ben Weyts, geeft huursubsidie aan Vrije Basisschool De Vliegenier in Semmerzake

Op 27 november 2019

Vandaag brengt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts alweer goed nieuws: 75 scholen in Vlaanderen ontvangen een huursubsidie voor het uitbreiden van hun capaciteit of het vernieuwen van hun gebouwen.

Deze dossiers werden goedgekeurd op basis van verschillende objectieve criteria zoals duurzaamheid, multifunctionaliteit en de nood aan extra plaatsen in de klas.

De Vliegenier is een bloeiende school en kan dit extra steuntje in de rug goed gebruiken. De schoolgebouwen zijn sinds het ontstaan van de school in 1889 reeds verschillende malen uitgebreid, aangepast en gerenoveerd. Toch kampt de school met capaciteitsproblemen en een deels verouderde infrastructuur.
De Vrije scholen van Asper, Dikkelvenne, Vurste en Semmerzake kunnen geen aanspraak maken op gemeentelijke subsidies voor de gebouwen en zijn dus volledig afhankelijk van werkingsmiddelen van de Vlaamse overheid, inzet van vriendenkringen of oudercomités en giften. Dat de minister het ingediende dossier van de directie in overweging nam en goedkeurde vinden we alvast een goede zaak, zegt het N-VA bestuur van Gavere.

De huursubsidie komt 176 leerlingen ten goede en realiseert 30 extra plaatsen in de school.

Met de steun van de minister kan er vlot extra ruimte bijkomen in De Vliegenier. Zo blijven kinderen verzekerd van een plaatsje in een klas dichtbij huis.

Dat is waar N-VA Gavere voor staat: scholen dicht bij huis, waar kennis, waarden en vriendschappen voor het leven ontstaan en die vlot en veilig bereikbaar zijn voor elk kind.